Ta strona używa plików cookies (ciasteczka) w celach statystycznych oraz by zwiększyć komfort korzystania z serwisu.     [x] zamknij
WSPÓLNOTA PROSPERITY REGULAMIN KLUBU O PORTALU KONTAKT

Jak media społecznościowe oddziałują na rynki finansowe?

Liczba komentarzy w mediach społecznościowych osiągnęła rekordowy poziom. Media te podważają pozycję tradycyjnych środków przekazu w rozpowszechnianiu informacji. Teraz każdy ma licencję na przedstawianie emocji, „globalnej” psychiki, na podstawie milionów zebranych opinii. Rośnie też tempo wykorzystania Twittera i innych mediów społecznościowych w informacji gospodarczej i biznesowej.

Media społecznościowe, jako źródło informacji wykorzystywanych podczas inwestowania na giełdzie nie są tylko wzbudzającą ciekawość nowinką. Kilku pionierów próbowało już inwestować na podstawie nastrojów w tych mediach. Największą siłę oddziaływania mają w nich informacje negatywne. To, jak rynek zareagował po fałszywym wpisie, gdy ktoś włamał się na konto Associated Press na Twitterze, świadczy o rosnącym wpływie mediów społecznościowych na rynki finansowe. Nie wiadomo dokładnie, jaka jest siła tego oddziaływania. Komentarze w dniu tzw. hash krachu wywołały falę dzikich, automatycznych transakcji i spadek Dow o 145 punktów. Tu w grę wchodziły szalone spekulacje, nie dające się udowodnić empirycznie. Człowiek ma taką psychikę, że w końcu reaguje nawet na złośliwe, fałszywe wpisy na Twitterze. A wtedy rynek daje nura.

 

Kto lepiej odpowie na pytanie o wpływ mediów społecznościowych na rynki finansowe, niż sami uczestnicy tych rynków? Firma OneMarketData przeprowadziła badania na temat wykorzystania mediów społecznościowych w obrocie giełdowym oraz przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych. Mamy epokę zarządzania danymi, w finansach liczy się analiza ilościowa. Zrozumienie, jaką rolę pełnią w tym media społecznościowe, jest ważne. Na podstawie ankiety, sporządzono statystyki pokazujące, jak z mediów tych korzystają centra finansowe na całym świecie. Można je znaleźć w raporcie „Is Social Media a Disruptive Force in Financial Markets?" („Czy media społecznościowe są destrukcyjną siłą na rynkach finansowych?").

 

Media społecznościowe, a zwłaszcza Twitter, mają przewagę nad starymi agencjami informacyjnymi i ich modelem relacjonowania. Posiadają licencję na przedstawianie indywidualnych opinii, perspektyw i komentarzy na temat wydarzeń na całym świecie. To jest przyszłość masowego przekazu. Jesteśmy dopiero na początku tej drogi, widać jedynie wierzchołek góry lodowej. Nasze zrozumienie stanu ludzkich umysłów w większej, globalnej skali, a nie tylko w ograniczonym, lokalnym zakresie, będzie nieporównanie większe. Pytanie tylko, jak to się przełoży na praktykę biznesu.

 

Połączenie lub skorelowanie mediów społecznościowych z tradycyjną analizą danych rynkowych i technikami ilościowymi stwarza ogromne możliwości, jeśli chodzi o zrozumienie dynamiki, charakteru i zachowania rynków. To jest ogromny krok w kierunku bardziej precyzyjnego przewidywania i modelowania rynku. Jak na razie, media społecznościowe to tylko zestaw surowych elementów, czekających na montaż. Ale możliwości są intrygujące.

 

 

Na podst. Industry Survey on the Impact of Social Media on Financial Markets, Louis Lovas, OneMarketData

Wspólnota Prosperity Regulamin O portalu Kontakt
memes.pl S.A.
ul. Kruczkowskiego 6, 00-412 Warszawa
tel. +48 22 55 54 32

Polityka prywatności