Jak przedsiębiorcy wpadają na genialne pomysły
Istotą każdego sukcesu w biznesie jest świetny pomysł. Niektóre koncepty wydają się tak proste, że dziwimy się, iż nikt nie wpadł na nie wcześniej. Inne są tak rewolucyjne, że jesteśmy zadziwieni, iż w ogóle przyszły komuś do głowy.
Zwróciliśmy się do ekspertów, którzy znają historie nieprawdopodobnych sukcesów biznesowych lub sami je odnieśli. Opowiadają, co jest inspiracją dla wspaniałych pomysłów.
Popatrz, co cię gryzie
Pożywką dla nowych przedsięwzięć są często problemy, które trzeba rozwiązać. Na przykład, moja spółka earFeeder powstała, ponieważ chciałem mieć informacje o muzyce, którą kocham i trudno je było znaleźć. Stworzyłem serwis, który sprawdza dany komputer pod kątem przechowywanej muzyki, a następnie podaje informacje z internetu o ulubionych zespołach użytkownika, ofertach biletów itd.
David Cohen, TechStars
Nigdy nie jesteś za stary
Takie przykłady, jak Mark Zuckerberg, Paul Allen, Bill Gates, Steve Wozniack i Steve Jobs mogą świadczyć o tym, że na fantastyczne pomysły wpadają ludzie młodzi. Ale ci słynni przedsiębiorcy są raczej wyjątkami. Typowy biznesmen to profesjonalista w średnim wieku, który poznał potrzeby rynku i założył firmę za swoje oszczędności.
Przeprowadzone przez mój zespół badania pokazują, że przedsiębiorcy w takich branżach, jak informatyka, ochrona zdrowia, czy przemysł lotniczy mają przeciętnie 40 lat. Osób w wieku ponad 50 lat jest dwukrotnie więcej, niż poniżej 25.
Vivek Wadhwa, think tank Singularity University
Bądź obecny w życiu
Zacznij od problemów, w które jesteś osobiście zaangażowany. Budowanie biznesu wymaga ogromnego wysiłku i poświęcenia, zatem potrzebna jest pasja. Następnie, zastanów się nad wszystkimi „jak". Wielkie pomysły rodzą się wówczas, gdy podchodzisz do problemu inaczej, niż inni. Spójrz, jak rozwiązuje się je poza twoją branżą. Bądź kreatywny. Przy rutynowych zajęciach, takich jak odpowiadanie na emaile, łatwo przegapić możliwości innowacyjnych działań.
Angela Benton, NewME Accelerator
Pomysłów jest wiele, chęci, by spróbować - mniej
O sukcesie przedsiębiorcy decyduje nie sam pomysł, ale gotowość, by go wypróbować.
Samer Kurdi, Entrepreneurs' Organization
Wykorzystaj swoją podświadomość
Gdy twój umysł jest zajęty monotonnymi czynnościami, aby wpadać na wspaniałe pomysły, możesz stymulować podświadomość. To właśnie mi się przydarzyło. Pomysł na ClearFit, która pomaga znaleźć odpowiednich pracowników, przyszedł mi do głowy, gdy jechałem 130 km na godzinę i nie myślałem o pracy.
Ben Baldwin, ClearFit
Atakuj praktyczne problemy
Gdy spotykasz trudny problem, zadaj sobie pytanie, czy możesz go rozwiązać. Jak dużo czasu i pieniędzy musisz zainwestować wk przetestowanie swojego pomysłu? To ostatnie jest kluczowe. Profesor Andy Rachleff ze Stanfordu często powtarzał: upewnij się, że możesz to zrobić szybko i tanio. Miałem kilka świetnych konceptów. Realizacja jednego, który dotyczył poprawy usług lotniczych, kosztowałaby miliony i zajęłaby lata. Zdecydowałem się na pomysł tańszy i szybszy – linię odzieżową Bonobos.
Brian Spaly, szef firmy Trunk Club
Kieruj się w dziwne miejsca
Aby ćwiczyć umysł, przedsiębiorca powinien zajmować się rzeczami nietypowymi. Ja na przykład, lubię oglądać niezwykłe dokumenty i słuchać dziwnej muzyki. Inspirująca może być rozmowa z ludźmi, którzy są zupełnie różni od ciebie.
Victor W. Hwang, dyrektor zarządzający T2 Venture Capital
Szukaj lepszego sposobu
Trzeba sobie często zadawać pytanie: „Czy nie ma lepszego sposobu?". Zaskakująco często, odpowiedź brzmi: „jest". Zawsze można lepiej wykonać i sprzedawać produkty podobne do tych, które już istnieją.
Liz Lange, projektantka mody
Myśl o rzeczach wielkich
Można stworzyć biznes, poprawiając istniejące produkty i usługi. Ale prawdziwy dreszczyk odczuwamy, decydując się na nowy pomysł, który wydaje się nieco szalony. Najlepszy rodzaj przedsiębiorców to ci, którzy poprawiają życie wielu ludzi. Ponieważ koszty nowych przedsięwzięć się redukuje, łatwo jest sprawdzić pomysły bez niszczących konsekwencji. Nie bój się zmian. Wiele firm odnoszących sukcesy istnieje w zupełnie innej formie, niż planowano.
Kevin Colleran, General Catalyst Partners
Wykorzystaj pomysł na rynku
Wielcy przedsiębiorcy znajdują strategie pozwalające wykorzystać innowacyjne rozwiązania na rynku.
Ellen Rudnick, Uniwersytet Chicago, Booth School of Business
Słuchaj ludzi, którzy się znają
Słuchaj klientów i stwórz produkt lub usługę, która da im więcej, niż oczekiwali. Słuchaj pracowników, którzy mają kontakty z klientami, wiedzą, co jest za drogie, co zajmuje zbyt wiele czasu, jakie są przyczyny problemów. Rozmawiaj z pracownikami, a nawet sam wykonuj ich pracę.
Odwróć stare założenia, dotyczące biznesu. Tak jak uczyniło to wielu wspaniałych przedsiębiorców.
Dave Lavinsky, prezes Growthink Inc.
Inspiruj się historią
Przebadałem dawne sposoby warzenia piwa i dowiedziałem się, że niegdyś w każdym zakątku świata produkowano piwo z tego co było wspaniałe, naturalne i rosło tam, gdzie stał browar. Stworzyliśmy serię Ancient Ales, inspirowaną historią i archeologicznymi znaleziskami.
Sam Calagione, prezes Dogfish Head Craft Brewery Inc.
Bądź przygotowany na zmianę biegów
Pierwszy, a nawet drugi i trzeci pomysł przedsiębiorcy może nie być prawdziwą okazją, mieć różne wady. Trzeba sprawdzić, co jest nie tak, i być gotowym do zmiany kursu. Ale przedsiębiorca musi też pamiętać, że odrzucając wadliwy pomysł, odrzuca także jego zalety. Może lepiej go przekształcić, by usunąć minusy. Wielu znakomitym przedsiębiorcom zdarzają się chybione pomysły. Ale ich realizacja pozwala nabrać doświadczenia i stworzyć nową, wspaniałą ideę.
Donna Kelley, Babson College
Nie wysilaj umysłu
Nie wiem skąd pojawiają się wielkie pomysły, nawet moje własne. Nie wysilaj mózgu, ale rób to, co możesz. Spotkaj się z ludźmi, pożartuj. „kolekcjonuj" cudze problemy. Wielkie pomysły są czymś odrębnym od myślenia i zwykle nie są nim poprzedzone.
Saras D. Sarasvathy, Uniwersytet Wirginijski, Darden School of Business
Czego nie robić
Nie ma sensu czytać rynkowych prognoz, sporządzanych przez firmy konsultingowe i tworzyć produktów według nich.
Guy Kawasaki, jeden z pierwszych pracowników Apple
Na podst. How Entrepreneurs Come Up With Great Ideas, The Wall Street Journal
ul. Kruczkowskiego 6, 00-412 Warszawa
tel. +48 22 55 54 32