Ta strona używa plików cookies (ciasteczka) w celach statystycznych oraz by zwiększyć komfort korzystania z serwisu.     [x] zamknij

Naukowcy: Bankowcy mają skłonność do kłamania dla finansowego zysku

Zespół naukowców Uniwersytetu w Zurichu przeprowadził eksperymentalną grę, by wykazać, że „w branży bankowej przeważa kultura, która osłabia i podkopuje normy nakazujące bycie uczciwym, co implikuje ogromne znaczenie odtworzenia kultury uczciwości”.

W swym badaniu, opublikowanym w piśmie Nature, sprawdzili oni, jakie mechanizmy psychologiczne stoją za „drastyczną utratą reputacji i kryzysem zaufania do sektora finansowego", w efekcie nieuczciwego handlu, fałszowania stóp procentowych, jak LIBOR, i skandali z unikaniem podatków.


Badacze przydzielili 200 bankowców (w tym 128 pracowników pewnego dużego, międzynarodowego banku) do jednej z dwóch grup. Członkowie pierwszej odpowiadali na pytania dotyczące ich zawodu („Jaka jest twoja praca?"), a drugiej, na pytania ogólne („Jak dużo oglądasz telewizji?").


Potem poproszono ich, aby rzucili 10 razy monetą i online podawali uzyskane wyniki. Korzystniej było skłamać: wcześniej bowiem zapowiedziano 20 dol. nagrody dla każdego, kto uzyska przewagę „orłów" lub „reszek" i ten wynik będzie procentowo lepszy, niż w przypadku innego, losowo wybranego uczestnika badania.


Grupa, której członków nie pytano o ich zawód, była generalnie uczciwa, donosząc, że było 51,6% zwycięskich rzutów (czyli prawie nikt nie skłamał, bo wynik powinien wynieść 50%). Druga grupa zaraportowała 58,2% zwycięskich rzutów (czyli 26% jej członków oszukiwało).


Jak to ujmuje Michel Maréchal, jeden z badaczy z Zurichu, „kiedy ich tożsamość, jako bankowców, wysunęła się na pierwszy plan, znaczący ich odsetek stał się nieuczciwy".


Aby potwierdzić te rezultaty, badacze przeprowadzili podobny test w przypadku osób z innych branż (farmaceutycznej, telekomunikacyjnej itp.). Nie stawały się bardziej nieuczciwe po tym, jak pytano je o ich pracę.


Zdaniem Marie Claire Villeval, profesor ekonomii z Uniwersytetu w Lyonie, wyniki tego badania potwierdzają niektóre popularne opinie na temat praktyk w bankowości: „Zbudowanie biznesowej kultury uczciwości w tej branży jest kluczowe, jeśli ma ona odzyskać zaufanie".


Alain Cohn, inny badacz z Zurychu, podkreśla, że najważniejsze jest, aby kierownictwo banków służyło za przykład, „pokazując swe zaangażowanie w kulturę uczciwości".


Wśród kroków pomagających odzyskać uczciwość, naukowcy wymieniają swoistą, zawodową „przysięgą Hipokratesa", by skłonić bankowców do zastanowienia się nad wpływem ich zachowania na społeczeństwo i aby mniej się koncentrowali na własnych doraźnych korzyściach.

 

 

Na podst. Bankers have tendency to lie for financial gain, say scientists, Clive Cookson, The Financial Times

memes.pl S.A.
ul. Kruczkowskiego 6, 00-412 Warszawa
tel. +48 22 55 54 32